Gröna Lund anordnade Stockholm Pop & Bluesfestival under tre dagar med olika band och artister på flera scener. Konstnären Gunn Dunér Leijonhufvud gjorde dekoren till Grottbanan, nuvarande Kärlekstunneln, i samband med att den renoverades. Temat på dekoren var från sagornas värld som Fula ankungen och Hans och Greta.
Dansstället Dans In ovanpå dagens Kaskad drog inte lika mycket folk längre då pop/rockmusik tagit över mer och mer från jazzen. Gröna Lund beslutade sig då för att göra om Dans In till popstället Revolution.
Randiga Rummet i Lustiga Huset med sitt sluttande golv hade premiär. Den som målade ränderna i rummet ska ha varit tvungen att ta paus ideligen för att inte bli alldeles för vimmelkantig.
Ölskänken Mollberg hade också premiär. Den hade 70 sittplatser där arkitekten Hans Mürhoff stod för inredningen med belysning från Italien och gamla vagnslyktor. Väggarna hade teckningar av Hasse Ericsson med motiv från Bellmans tid och lokalen hade smyckats med almogebyttor och små tunnor från slutet av 1700-talet. Här kunde besökare dricka mellanöl och spela dart.
Den amerikanska folksångerskan Julie Felix uppträdde för första gången på Gröna Lund. När publiken i kör skrek efter ”We Shall ovecome” svarade hon med ett leende ”I hope you do”. Det här året arrangerade parken tillsammans med Thomas Johansson och Ludvig Rasmusson en tre dagars popfestival där Stockholms stad hade garanterat ekonomiskt stöd i händelse av förlust. Tivolit räknade med 20 000 besökare – det kom 55 000.
På Arenateatern bredvid Gröna Lunds entré satte teatergruppen Narren under ledning av Hans Hellberg upp den amerikanska pjäsen ”Futz” som handlade om en bonde och hans sugga. Suggan spelades av en naken kvinna och pjäsen innehöll flera fingerade samlag, våld och blod. Polisen kom dit för att se om man bröt mot lagen om tukt och sedlighet och även kammaråklagaren skulle bege sig dit för att titta på den.
Under de tre dagar som den visades var det fem timmars kö utanför teatern och stora skriverier i tidningarna. När åklagaren väl skulle komma hade föreställningen byts ut mot en miljöpjäs. När pjäsen sattes upp igen en månad senare och åklagaren till slut fick se den resulterade det i att pjäsen slapp åtal.
På premiären den 18 april när det snöade kom bara 500 besökare. Det låg snö inne på delar av radiobilbanan och folk uppmanades att inte köra där. Personalen fick ploga banan trots att den hade tak.
Besökare kunde använda vinstpolletter från spel till att köpa öl på Mollbergs. Varje pollett var värd 25 öre. Det kostade 16 polletter att få en mellanöl.
Al Bergström, karikatyrtecknaren, påbörjade sin 40:e säsong.